Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru restructurarea ANAF, publicat în exclusivitate de ECONOMICA.NET, prevede că aproape jumătate dintre posturile de conducere din ANAF Antifraudă se desființează. Paradoxal, însă, același proiect dă liber la angajări inclusiv pentru funcționari care nu au legătură cu această activitate. Șeful Sindicatului Național al Funcționarilor Publici spune că sunt măsuri care fac mai mult rău și că organizația pe care o conduce le va contesta și va cere ca proiectul să fie regândit, împreună cu autoritățile.

Funcțiile specifice de inspector general, inspector general adjunct, inspector șef și inspector antifraudă vor dispărea, după cum prevede un proiect de Ordonanță de Urgență publicat în exclusivitate de ECONOMICA.NET. De facto, Direcția Antifraudă dispare și este retrogradată de la statutul de departament special la cel de departament simplu al ANAF. Prin urmare se desființează și postul de vicepreședinte ANAF pentru Antifraudă. Măsurile fac parte dintr-un proiect mai amplu care vizează reducerea posturilor cu aproximativ 2000 de locuri, la nivel întregii instituții, și desfințarea a 45% dintre posturile de conducere din Antifraudă. Contactat de ECONOMICA.NET, președintele Sindicatului Național al Funcționarilor Publici, Sebastiaan Oprescu, spune că aceste măsuri fac mai mult rău decât bine și că organizația pe care o reprezintă va solicita autorităților să organizeze o dezbatere amplă pe acest subiect.

Pe de altă, proiectul propune o modificare ce ar putea genera un aflux de personal necalificat în zone foarte specializate, cum este antifrauda. Practic, pentru că Ministerul Finanțelor Publice dorește să sprijine și mobilitatea personaluluii, pentru a acoperi deficitele din zonele cu valoarea adăugată mare, orice funcționar public se va putea angaja la Antifraudă, fără examen, după cum ne-au explicat surse din sistem. Altfel spus, chiar și un funcționar de primărie sau unul de la Protecția Copilului va putea să devină inspector ANAF, pe zona antifraudă.

” În acest moment, în sistem există un deficit de personal, motiv pentru care apar probleme în deservirea contribuabilului. Singura modalitate de a acoperi acest deficit este informatizarea sistemului. Atât timp cât informatizarea nu se face, reducerea personalului va crea probleme și mai mari. Iar să aducem funcționari publici care nu sunt calificați pentru această activitate nu este în niciun caz o soluție. Pentru a deveni funcționar public trebuie să ai o experiență ca să răspunzi nevoilor comunității. Politicienii aruncă degeaba vina pe administrație. Ei vin și pleacă, dar ei sunt vinovați pentru ceea ce se întâmplă”, a declarat Oprescu, precizând că Sindicatul va emite și un comunicat de presă în acest sens, dar și că nu au fost deloc consultați înainte de apariția proiectului. Ce prevede proiectul de reorganizare a ANAF Numărul de vicepreşedinţi se reduce de la patru la trei. Dă posibilitatea ANAF să atragă funcţionari din sistemul de justiţie care au avut rezultate în activitatea de antifraudă fiscală. Proiectul dă exemplul transferului, acum fiind obligatorie recrutarea. Totodată, este prevăzută posibilitatea migrării angajaţilor fiscului din activităţi “cu valoare adăugată mică” spre Direcţia de Antifraudă, unde legiuitorul spune că este un deficit real de personal. Propune introducerea unui sistem de management prin obiective. Şi stabilirea unor indicatori de performanţă, pentru o mai bună corelare a recompenselor şi a sancţiunilor date angajaţilor, după caz.   De asemenea, urmăreşte reproiectarea funcţiilor şi compartimentelor din instituţie. În Direcţia antifraudă se vor desfiinţa funcţiile specifice de inspector general, general adjunct, inspector şef şi inspector antifraudă. Prin aceasta, Ministerul Finanţelor urmăreşte să scadă cu 45% numărul de posturi de conducere din ANAF. În fapt, după desfiinţarea posturilor de conducere, Direcţia Antifraudă devine din departament special, departament normal în ANAF. Inspectorii, care vor deveni simpli funcţionari, îşi vor păstra uniformele şi chiar arma din dotare, acolo unde e cazul, dar principala schimbare, după rescrierea funcţiilor, ar fi că mobilitatea de personal sporeşte, până acum Antifrauda angajând personal doar pe bază de examen. După această Ordonanţă, cum am scris şi mai sus, sunt permise migrări simple din alte departamente ANAF şi chiar şi din alte instituţii. Actul prevede înfiinţarea unei Direcţii de analiză de risc, care ar veghea la eliminarea suprapunerii controalelor la agenţii economici şi la alocarea eficientă a resurselor Agenţiei. Între altele, proiectul prevede un număr maxim de posturi al ANAF cu 2.000 mai mic decât azi.

sursa: Economica.net

Economica.net: Ofertă la ANAF Antifraudă, după restructurare: se poate angaja orice funcționar de primărie sau de la Protecția Copilului. Mii de posturi dispar